نخستین مسابقه «دور ریختنی های ماندنی» برگزار شد؛ هنرنمایی سفیران ژئوپارک جهانی قشم با ضایعات پلاستیکی

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: نخستین دوره مسابقه «دور ریختنی های ماندنی» با هدف فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی مردم در زمینه خطرات محیط زیستی استفاده از پلاستیک در مرکز آموزشی ژئوپارک در غرب جزیره قشم روستای دولاب، برگزار شد.


مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: نخستین دوره مسابقه «دور ریختنی های ماندنی» با هدف فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی مردم در زمینه خطرات محیط زیستی استفاده از پلاستیک در مرکز آموزشی ژئوپارک در غرب جزیره قشم روستای دولاب، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علیرضا امری کاظمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: دانش آموزان در این مسابقه با استفاده از زبان هنر به عنوان گویاترین و موثرترین زبان برای بیان مسائل، با ساخت اشیاء تزیینی یا کاربردی از مواد بازیافتی (دور ریختنی) جهت ترویج فرهنگ عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی تلاش کردند.
وی ادامه داد: ژئوپارک جهانی قشم هر ساله، کارگاه ها و دوره های آموزشی ویژه ای برای کودکان در روستاهای غرب جزیره برگزار می کند، اما با توجه به شرایط ویژه امسال و شیوع بیماری کرونا این مدیریت همزمان با روز جهانی «بدون پلاستیک» مسابقه «دور ریختنی های ماندنی» مخصوص دانش آموزان برگزار کرد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: این دانش آموزان تا 31 تیرماه فرصت داشتند تا تصاویر اثرات خود را در قالب کاردستی، اسباب بازی، وسایل کاربردی در زندگی روزمره و ساخت احجام هنری برای شرکت در این مسابقه ارسال کنند.
به گفته امری کاظمی؛ در این مسابقه ۲۰ نفر از دانش آموزان غرب جزیره قشم در منزل خود با استفاده از ظروف، ضایعات پلاستیکی و اشیا دور ریختنی با کمک خلاقیت خود، محصولاتی را ساختند که به موضوعاتی مانند احیای میراث ناملموس و بازی های بومی و محلی، ساخت ماکت و گلدان های تزیینی اشاره داشته و از تمامی آنها تقدیر خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: برای حفاظت از طبیعت و محیط پیرامون زندگی هر اقدامی هرچند کوچک می تواند مهم باشد و کمک کند تا با سیاره و محیط زیست مهربان تر باشیم و از این طریق می توانیم محیط زیست را حفظ کرده و به نسل های آینده واگذار کنیم.
براساس این گزارش مبین اسلامی کلاس سوم، ماجده اسلامی مهد کودک، دانیال بازیاری کلاس چهارم، الناز اسلامی کلاس اول، الناز اسلامی کلاس پنجم، یاسمن اسلامی کلاس ششم، ام البنین اسلامی کلاس هشتم، محمد امین آزاد کلاس ششم، یسرا آزاد پیش دبستانی، آریان مرداسنگی کلاس دوم، عذرا اسلامی کلاس هفتم، وحیده اسلامی کااس چهارم، مصطفی نادری کلاس سوم، فاطمه نادری کلاس اول، فرناز صابر دولابی کلاس هفتم، فرشته اسلامی کلاس هشتم، فریبا تبرزد کلاس چهارم، یاسمن آزاد دولابی کلاس هفتم، ثریا آزاد کلاس ششم و سمیه گچینی کلاس سوم دانش آموزانی بودند که با ارسال آثار خود به عنوان برگزیده در نخستین مسابقه «دور ریختنی های ماندنی» معرفی شدند.
گفتنی است، 21 تیرماه به عنوان روز جهانی بدون پلاستیک در تقویم نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری، ارتقاء آگاهی از محیط زیست با تشویق همگان برای منع استفاده از کیسه های پلاستیکی است.

ژئوپارک قشم - کلیه حقوق محفوظ است | طراحی و اجرا رسانه هزاره