ارزیابی رسمی ژئوپارک دانهوانگ چین توسط مدیر ژئوپارک جهانی قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ایرانی حاضر در تیم ارزیابان رسمی شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو، در راستای ارزیابی وضعیت ژئوپارک های جهانی وضعیت ژئوپارک دانهوانگ چین را مورد بررسی قرار داد.


مدیر ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ایرانی حاضر در تیم ارزیابان رسمی شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو، در راستای ارزیابی وضعیت ژئوپارک های جهانی وضعیت ژئوپارک دانهوانگ چین را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، در راستای ارزیابی رسمی ژئوپارک جهانی دانهوانگ چین، مهندس علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک جهانی قشم همراه با دکتر فری از کشور آلمان به منطقه اعزام شده و روند مراحل اجرایی و عملیاتی ژئوپارک دانهوانگ چین را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
در همین ارتباط مدیر ژئو پارک جهانی قشم گفت: ژئوپارک های حاضر در شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو هر چهار سال یک بار توسط ارزیابان مورد بررسی رسمی قرار گرفته و در خلال این ارزیابی از ژئوسایت ها، مراکز اطلاع رسانی و امکانات زیرساختی ژئوپارک ها، بازدید به عمل آمده و نتایج ارزیابی به صورت محرمانه در اختیار شورای عالی یونسکو قرار می گیرد. 

علیرضا امری کاظمی ادامه داد: بررسی دوره ای و تایید قابلیت ژئوپارک های ثبت شده در جهان و ارزیابی و ممیزی مناطقی که درخواست پیوستن به شبکه جهانی ژئوپارک های جهانی یونسکو را دارند از مسئولیت های تیم ارزیابان بین المللی یونسکو در امور ژئوپارک هاست.

وی اضافه کرد: ژئوپارک دانهوانگ در شمال کشور چین واقع شده و با مساحتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مربع، دارای 200 هزار نفر جمعیت است. چشم اندازهای اصلی این ژئوپارک جهانی کشور چین فرسایشی و بیابانی است و از نظر چشم انداز زمین شناسی و وسعت، شباهت زیادی به ژئوپارک جهانی قشم دارد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم با بیان اینکه بازدید ارزیابان یونسکو از ژئوپارک جهانی قشم سال آینده انجام خواهد شد، گفت: در راستای برنامه بین المللی علوم زمین و ژئوپارک های یونسکو، ترویج و توسعه مفهوم ژئوپارک به عنوان یک الگوی موفق مدیریتی در زمینه بهره برداری و حفاظت هم زمان از مواهب طبیعی پیرامون و انتقال آنها به نسل های آینده در دستور کار است .
گفتنی است ژئوپارك یک محدوده با مرزهای جغرافیایی مشخص است که علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار است و این محدوده ها باید بتوانند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود از طریق گسترش زمین گردشگری نقش مؤثری ایفا کند.

ژئوپارک قشم - کلیه حقوق محفوظ است | طراحی و اجرا رسانه هزاره