رویداد نهال‌کاری " سرزورزوما " در قشم برگزار شد

رویداد نهال‌کاری " سر زور زوما" در بندر تاریخی گوران، از سوی شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران و با مشارکت مدیریت های ژئوپارک جهانی قشم ، محیط‌زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم و همراهی فعالان گردشگری و محیط زیستی برگزار شد.


رویداد نهال‌کاری " سر زور زوما" در بندر تاریخی گوران، از سوی شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران و با مشارکت مدیریت های ژئوپارک جهانی قشم ، محیط‌زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم و همراهی فعالان گردشگری و محیط زیستی برگزار شد.

  •  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اعلام این خبر گفت: هدف از برپایی این رویداد، کمک به حفظ و احیای درختان حرا به‌منظور دستیابی به مفاهیم و استانداردهای شبکه ژئوپارک های جهانی یونسکو از طریق آموزش، احیای دانش بومی و مشارکت جامعه محلی در ذخیره گاه زیست کره حرا است.
وی ضمن تقدیر از همکاری و حضور اعضای کمیسیون ملی یونسکو و ایکوم ایران افزود: مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در این برنامه، مشارکت گسترده جامعه محلی و به‌ویژه کودکان روستاها و شهرهای جزیره است.
این رویداد با سخنرانی علی پوزن، مدیر عامل شرکت تعاونی گوران، سید محمد داخته، مدیر محیط زیست، سجاد اشگرف، مدیر ژئوپارک جهانی قشم، عبدالرضا دشتی زاده، رییس اداره میراث فرهنگی و میر سید احمد محیط طباطبایی، دبیرکمیته ملی موزه های ایران( ایکوم) و جمعی از مسوولان، اهدا جوایز و لوح‌های تقدیر به کودکان همیار در برنامه، مراسم کاشت ۱۸۰۰ نهال حرا و در پایان تجلیل از همیاران ژئوپارک و فعالان گردشگری و محیط زیستی جزیره، همراه بود.
گفتنی است، بندر تاریخی گوران یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های جزیره برای پهلوگیری و تعمیر شناورها در سالیان گذشته بوده است. وجود جنگل‌های حرا در یک‌سو و حالت خلیجی این منطقه، به‌صورت موج‌شکنی طبیعی عمل کرده و این مکان را برای مبدل شدن به یک بندرگاه، قابل استفاده می کرده است.
صنعت لنج سازی برای سالیان طولانی حرفه مردم گوران بوده، اما هم‌اکنون با ایده پردازی مردم روستا و همکاری منطقه آزاد قشم و جایکا، این مکان به نخستین پارک موزه فضای باز لنج سازی و شناورهای چوبی کشور تبدیل‌شده تا ضمن معرفی این هنر به مردم کشور و دنیا، به حفظ و احیای ساخت بزرگ‌ترین صنعت دستی جهان کمک کند.
طرح احیای روش های سنتی پایدار سر زور زوما از چند سال پیش به تلاش اهالی روستای گوران و اعضای شرکت تعاونی توسعه روستایی با مشارکت منطقه آزاد قشم و علاقمندان به محیط زیست در روستای گوران آغاز شد.
این پروژه برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از محیط زیست و منابع طبیعی پی ریزی شده است.
اصطلاح "سر زور زوما" در گویش محلی برای نقطه تلاقی سه جریان آبی که به جزیره‌ای کوچک از جنگل‌های حرا که در فاصله کمی از بندر گوران قرارگرفته، به کار می‌رود. این جزیره در یک رأس خود به دلیل فشارهای ناشی از جریان‌های آبی در طول سالیان اخیر، از حالت نوک‌تیز به حالت نیم‌دایره درآمده و رویداد نهال‌کاری مذکور، باهدف کاشت نهال‌های حرا برای مقاوم‌سازی خاک و گِل این نقطه در مقابل فرسایش‌های آبی، طراحی‌شده و به اجرا درآمده است.

 

ژئوپارک قشم - کلیه حقوق محفوظ است | طراحی و اجرا رسانه هزاره