برگزاری مسابقه عکاسی «نهال من» ویژه دانش آموزان غرب جزیره



مدیر ژئوپارک جهانی قشم از برگزاری مسابقه عکاسی میان دانش آموزان غرب این جزیره با موضوع «نهال من» به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی و با هدف یادآوری اهمیت این روز خبر داد


مدیر ژئوپارک جهانی قشم از برگزاری مسابقه عکاسی میان دانش آموزان غرب این جزیره با موضوع «نهال من» به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی و با هدف یادآوری اهمیت این روز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، به نقل از خبرگزاری ایسنا علیرضا امری کاظمی  اظهار کرد: ژئوپارک جهانی قشم هر ساله به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی، کارگاه ها و دوره های آموزشی ویژه ای برای کودکان در روستاهای غرب جزیره با هدف آشنایی بیشتر و تشویق کودکان به کاشت درخت و گیاهان بیابان زدا برگزار می کند.
وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به شرایط ویژه امسال و شیوع بیماری کرونا این مدیریت اقدام به برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع «نهال من» جهت یادآوری اهمیت روز جهانی بیابان زدایی کرده است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم افزود: قرار است در این مسابقه دانش آموزان عکس هایی از نهال هایی که سال گذشته به مناسبت همین روز کاشته اند، تهیه و ارسال کنند و از این طریق اهمیت حفظ درختان و محیط زیست برای آنها یادآوری شود.
به گفته امری کاظمی؛ بزرگداشت روز جهانی بیابان زدایی به همه یادآوری می کند که آرمان اصلی «عدم تخریب زمین» از طریق رویکرد مشارکت جدی جامعه با رویکرد حل مسئله و همکاری تمامی اقشار در همه سطوح قابل دستیابی خواهد بود که فعال کردن نهادهای مردمی و خصوصی در قالب سازمان های مردم نهاد در این حوزه ها می تواند مفید واقع شود.
وی با اشاره به تعریف جهانی بیابان زایی، بیان کرد: طبق تعریف کنوانسیون جهانی، بیابان زایی عبارت است از تخریب زمین در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب که ناشی از فعالیت های انسانی یا مولفه های طبیعی است و براساس آن، هر فرآیندی که منجر به کاهش کارایی سرزمین شود، بیابان زایی نام دارد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم  تصریح کرد: روز جهانی بیابان زدایی در سال ۲۰۲۰ با شعار مقابله با بیابان زایی، تولید پایدار و مصرف بهینه بر تغییر نگرش عمومی به تولید و مصرف بی امان انسان ها، به عنوان محرک اصلی بیابان زایی و تخریب زمین برگزار شده و تلاش می کند تا به افراد در مورد چگونگی کاهش اثرات آنها بر طبیعت آموزش دهد.
امری کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: روز بیابان زدایی بهانه ای است تا با یکی از مشکلات اصلی زمین که سرنوشت همه انسان ها را تهدید می کند، مبارزه کنیم.
گفتنی است؛ در سال 1992 معضل بیایان زایی در آفریقا در کنفرانس سران ریو مطرح و این امر منجر به تاسیس کنوانسیون جهانی بیابان زدایی (UNCCD) به عنوان زیرمجموعه ای از سازمان ملل شد. در سال 1994 مجمع عمومی سازمان ملل به منظور افزایش آگاهی عمومی در این زمینه و پیگیری جدی تر برنامه های کنوانسیون، روز 17 ژوئن را با عنوان روز جهانی بیابان زدایی نامگذاری کرد و ایران سومین کشوری بود که به کنوانسیون مقابله با بیابان زدایی پیوست.

ژئوپارک قشم - کلیه حقوق محفوظ است | طراحی و اجرا رسانه هزاره