کارگاه آموزشی آشنایی و حفاظت از غارها برگزار شد / آشنایی عملی با طولانی ترین غار نمکی جهان در روز «غار پاک»

کارگاه آموزشی آشنایی با غارها و حفاظت از آنها به مناسبت روز «غار پاک» در ژئوسایت گنبد نمکی و غار نمکدان ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد.


کارگاه آموزشی آشنایی با غارها و حفاظت از آنها به مناسبت روز «غار پاک» در ژئوسایت گنبد نمکی و غار نمکدان ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، این کارگاه آموزشی با حضور 50 نفر از راهنمایان زمین گردشگری و همیاران فعال ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد و شرکت کنندگان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر نکات آموزشی درباره ساختارها و نکات ایمنی در هنگام بازدید از غارها را آموزش دیدند.
نوبت صبح در کارگاه آموزشی آشنایی با غارها و حفاظت از آنها، در ساختمان تماشاگه حرا ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد و در آن شرکت کنندگان نکات آموزشی درباره فعالیت های زمین شناسی منجر به ایجاد غار و انواع غارها فرا گرفتند. همچنین مطالبی پیرامون مقایسه شرایط تشکیل غارها در ایران و سایر کشورها مطرح شد.
در نوبت بعد از ظهر این کارگاه آموزشی، بخش عملی و بازدید میدانی از طولانی ترین غار نمکی جهان برگزار شد و شرکت کنندگان در این دوره به صورت عملی با ساختارهای تشکیل دهنده گنبد نمکی و غار نمکدان در ژئوپارک جهانی قشم آشنا شدند.
علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک جهانی قشم درباره برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: روز «غار پاک» شرایط و ظرفیت خوبی برای فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی درباره نحوه تشکیل غارها را ایجاد می کند و هر ساله اقدامات مختلفی در جهت معرفی غارها و ضرورت حفاظت از آنها به این مناسبت برگزار می شود.
وی ادامه داد: غارها اکوسیستم های حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی و طبیعت گردی دارند و آموزش مردم با ارزش های غار اولین قدم برای حفاظت از آنهاست.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم اضافه کرد: انتظار ما این است که غارنوردان، غارشناسان و تمام افراد علاقه مند به غار و محیط زیست برای آشنایی بیشتر بخش های مختلف جامعه با ارزش های زیستی و متنوع و لزوم حفاظت از اکوسیستم موجود در غارهای کشور تلاش کنند.
امری کاظمی با اشاره به اهمیت حفاظت از غارها، تصریح کرد: حفاظت غارها  از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه غارها با حیات انسان پیوند برقرار کرده و آلودگی غارها تهدیدی برای سلامتی انسان ها خواهد بود، به نحوی که اگر غارها آلوده شوند، شاهد به خطر افتادن سیستم آب های زیرزمینی و تنوع زیستی هستیم.

ژئوپارک قشم - کلیه حقوق محفوظ است | طراحی و اجرا رسانه هزاره