امضای پیمان خواهرخواندگی ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارك جهانی دونهوانگ کشور چین

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از امضای تفاهم نامه همکاری و اعلام خواهرخواندگی ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارك جهانی دونهوانگ کشور چین در خلال ششمین کنفرانس ژئوپارك های آسیا اقیانوسیه خبر داد.


معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از امضای تفاهم نامه همکاری و اعلام خواهرخواندگی ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارك جهانی دونهوانگ کشور چین در خلال ششمین کنفرانس ژئوپارك های آسیا اقیانوسیه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، مرتضی شیخ زاده با اعلام این خبر گفت: مهندس امری کاظمی، مدیر ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ایرانی حاضر در تیم ارزیابان رسمی شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو که در راستای ارزیابی وضعیت ژئوپارک های جهانی وضعیت ژئوپارک Dunhuang در کشور چین حاضر است، این تفاهم همکاری و اعلام خواهرخواندگی را امضا کرده است.

وی ادامه داد: مقامات دو ژئوپارك جهانی قشم و دونهوانگ چین در این تفاهم بر انجام پروژه های مشترک و همکاری های دو جانبه در زمینه ارتقای سطح کیفی ژئوپارك ها و تبادل ژئوتوریست تاکید کردند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره اعلام آمادگی مقامات ژئوپارك جهانی دونهوانگ برای بازدید از قشم در اوایل سال جدید میلادی و آشنایی با تجربیات ژئوپارك جهانی قشم، ادامه داد: به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم در این دیدار فرماندار دونهوانگ ضمن اشاره به روابط مستحکم سیاسی و اقتصادی دو کشور و شباهت های فراوان این دو ژئوپارك, آمادگی خود را برای میزبانی از مقامات سازمان منطقه آزاد قشم در ژئوپارك دونهوانگ اعلام و ابراز امیدواری کرد این دو منطقه بتوانند در زمینه های گوناگون همکاری ثمربخشی داشته باشند.

به گفته شیخ زاده؛ ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک جهانی دونهوانگ در زمینه های مختلف زمین شناختی و طبیعی و همچنین ظرفیت های جذب و توسعه گردشگری شباهت های بسیاری دارند و با عقد این پیمان خواهرخواندگی زمینه انتقال دانش، تجربه و تخصص بین این دو ژئوپارک فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم با خواهرخواندگی این دو ژئوپارک، زمینه برای حضور هدفمند و بیش از پیش گردشگرانی از کشور چین در قشم فراهم شود و این تفاهم نامه به توسعه همه جانبه دو ژئوپارک کمک کند.

گفتنی است ژئوپارک دونهوانگ (Dunhuang) در شمال کشور چین واقع شده و با مساحتی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مربع، دارای 200 هزار نفر جمعیت است. چشم اندازهای اصلی این ژئوپارک جهانی کشور چین فرسایشی و بیابانی است و از نظر چشم انداز زمین شناسی و وسعت، شباهت زیادی به ژئوپارک جهانی قشم دارد.

ژئوپارک قشم - کلیه حقوق محفوظ است | طراحی و اجرا رسانه هزاره